beatehemsborg

lørdag 23. oktober 2010

om å lure et mamma-hjerte...

Det er med blanda følelser jeg åpner konvolutten med Loppas bilder fra bhgfotograferingen. Jeg gleder meg til å se den skjønne jenta mi som ser inn i kameraet...


...og jeg gruer meg til å innse at det er aaaaaalt for mange bilder i pakka.
Pakken denne gangen inneholdt: 6 stk 15x20, 3 stk 20x25, 1 stk 24x30, 1 stk gruppebilde, 3 kalendere og 10 stk bursdagsinvitasjoner(?)


Selv synes jeg at det er alt for mange bilder! Vi gir bort til besteforeldre og beholder noe selv, men allikevel... I år har vi bestemt oss for å kun plukke ut de bildene vi "trenger". Altså de som skal opp på veggen her og de som vi skal gi bort.
Resten av bildene har ligget i returkonvolutten i noen uker nå...



Det røsker i mammahjertet å sende bilder av lillesnuppa tilbake for at de skal makuleres!! Og det som irriterer meg er at fotograferingsfirmaene vet at foreldrene føler det slik. Vi har jo selv beholdt bildepakkene til Kasper fra alle årene i barnehagen. De ligger i konvolutter i skapet!


Firmaene opererer med ulike pakketilbud, slik at det ikke lønner seg å plukke ut noen få! Det blåser vi i nå. Vi har plukket ut de vi vil beholde og betaler stk-pris for disse. Ikke spesielt god butikk, men det får bare være. Skal man kjøpe hele pakken koster den over 1000 kr!!



Hva synes du? Føler du deg "lurt" av fotofirmaene?
Beholder dere alle bildene eller klarer dere å sende tilbake??
*skuler bort på returkonvolutten, og tenker at den må sendes snart...SUKK*


Photobucket

19 kommentarer:

  1. Synes det er rart at ikke fotofirmaene sender ut avkryssing på hva man ønsker av disse bildene, FØR de blir fremkalt. Da hadde jo alt vært greit. Slik vet jeg det har vært her når det har vært tatt skolefoto.

    Men, veldig søte bilder av jenta di!

    SvarSlett
  2. Er helt enig med deg, men du gjør det rette når du sender dem du ikke vil ha tilbake.
    De blir jo bare liggende i en skuff uansett.

    Klem Lykkeliten

    SvarSlett
  3. Det var mye dere fikk synes jeg! Vi får et stort, to mindre og seks eller åtte passbilder. Det holder i massevis synes jeg. Jeg hadde også levert tilbake hadde jeg fått så mange!

    SvarSlett
  4. Jeg er så hjertens enig!!
    De kan levere 3-4 store som før og ønsker man å bestille kalender, innvitasjoner, kort, mindre bilder, flere bilder osv kan man få bestemme dette selv!!!
    Men det er nok mange som ikke sender tilbake, og det tjener de jo selvf. masse på.
    Da jeg var liten fikk vi ett stort bilde av alle i barnehagen og 4 bilder av meg, og det ble tatt 1 (!) gang meds jeg gikk der, og på skolen var det fotografering i 1. og 6. klasse. Mer enn nok. NÅ derimot, er det fotografering hvert år i både barnehage og skole, og vi som har tre unger.... Ja, du ser tegninga?!
    Men snuppa de er supersøt da!!
    Klem

    SvarSlett
  5. i vår barnehage, så må vi logge inn på nett og så velger man bilder man vil ha, og får disse i posten. Slipper å sende tilbake de man ikke vil ha :) super løsning.
    tror vi har brukt Foto for alle..

    SvarSlett
  6. Nu er mine børn 15 og 16 år, så vi er blevet mere hårdhjertede. Men, da de var små, købte vi også altid rub og stub.

    SvarSlett
  7. Helt utrolig at de ikke kan bruke nett og at man kan velge hva man ønsker der, før de fremkalles.. Men det er vel som du sier - dårlig butikk for de, siden sikkert mange ikke har hjerte til å sende tilbake... Men kjedelig når man ikke bruker de og da...

    De burde få mer i retur synes jeg for da vil de kanskje endre praksis ;D For kan ikke tenke meg at alle bruker alle bildene selv om de beholder de...

    Ha en kjempe fin lørdag videre:)

    SvarSlett
  8. Er så hjertens ening med deg - det sårer et morshjerte at fine bilder av barna skal makuleres. Er selv blitt ansvarlig for skolefotografering på vår skole, og kommer til å sette et ultimatum. Foreldre skal kunne gå inn på nettet og bestille et og et bilde. Ikke pakkeløsninger som nå. Kanskje det må være et krav vi som foreldre stiller for at barna i det hele tatt skal bli fotografert.

    Ha en fortsatt flott helg, selv uten hele bildepakken av snuppa di!

    SvarSlett
  9. Jeg har irritert meg over det samme, så av prinsipp har jeg plukket ut minimalt og returnert resten. Vi tar veldig mange bilder selv, så en gang beholdt vi bare gruppebildet pluss et av Emma...

    SvarSlett
  10. i Joahnnes sin barnehage, så får vi først spm om korsn bildepakke vi ønske.. før bildan bli tatt..
    Da e det 1 og samme bilde i forskjellige størrelsa og ett fellesbilde av alle ungan.. (på den dyreste pakken til ca 400 kr)
    OG det syns æ e helt passeli..
    Tim (storebror) hadde engang en sånn pakkeløsning som dokker har nu.. da va æ så sleip at æ kopierte alle bildan før æ sendte inn..
    (sleipt men dog...)
    Kem har råd til å kjøpe bilda førr 1000 kr hvert år...??

    Ønske dæ en flott lørdag!

    Klæm

    SvarSlett
  11. Vi skal ta bilder til uka. I den pakken vi får er det 1 stort, 2 små og 9 passfotobilder + noen jeg ikke husker. Hvem bruker passbilder nå? De har ikke oppgitt noen pris på hva enkeltbilde koster. Ikke utenom gruppebildet. Så her blir det nok å sende tilbake noe håper jeg. Trenger rett og slett ikke 9 passfotobilder!

    SvarSlett
  12. Så kjipt, de som tok bilder av minisjefa vår måtte ha svarslipp fra oss for å kunne sende bilder til postkassa vår, vi valgte å ikke skrive under på og sende denne. Vi gikk heller gå på nett og bestilte såkalte ekstrabilder og da kunne vi bestille akkurat de vi ville ha:)(vi fikk ark med brukernavn og passord som vi kunne logge på med noen dager etter at bilde var tatt for å se på det og evt bestille ektstrabilder) Da slapp vi jo å få mange ukurante bilder som vi evt måtte sende tilbake:)

    SvarSlett
  13. Her fekk vi cd med bilder sist, og ikkje så mange bilder. Betalte vel noko slikt som 500 kr for alt. Greit å bestille meir, viss vi ville ha av bilda på cd`en. Dette du beskriv høyres veldig spekulativt ut? Forstår godt at du kvier deg for å sende tilbake.

    Men du; loppa var no alldeles herleg på bilda!
    Kos dokke i laurdagskvelden!

    God klem!
    E :)

    SvarSlett
  14. Har forresten nå til dæ på sia mi :) OM du tar turen innom :)

    SvarSlett
  15. Veldig enig,Beate!! Sender tilbake,men ikke med lett hjerte..
    klem♥

    SvarSlett
  16. Dette var en VELDIG dyr løsning dere har i barnehagen syns jeg?? Når du først har sendt dem, så blir det sånn "ute av syne ,ute av sinn" skal du se. En annen ting er at det er ikke særlig miljøvennlig å makulere fotokopier, noe det firmaet bør tenke på :P

    mvh mette

    SvarSlett
  17. Hei.

    Det er vondt, jeg vet. Vi har også masse bilder liggende fra tidligere. Siste gangen var jeg sleip nok til å scanne bildene og så sende de tilbake. Ikke greit, men til den prisen så så jeg ingen annen mulighet. Følte jeg hadde støttet fotofirmaet nok.

    Fine bilder av loppa da. Hun er jo en skjønning.

    Klem Mona C

    SvarSlett
  18. Heisann!!

    NYYYYDELIGE LOPPA....kan itj fatte og begripe kolles dåkk klare å "velge bort" bilda når AILL e like nydelig..!!??
    Dein loppa der e te "å spis opp"!!

    Rita

    SvarSlett
  19. Var lite fornøyd med barnehagebildene, og synes ikke de var verdt "asking price". Men ville jo allikevel ha dem som minne fra lille vennens første barnehage år. Så jeg scannet dem faktisk, før jeg returnerte hele den dyre pakken. Printet de størrelsene jeg ville ha på elkjøp, til en brøkdel av prisen.

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad hvis du legger igjen en liten hilsen. Hvis du ikke har blogg selv kan du huke av for anonym i boksen under her...