beatehemsborg

søndag 24. januar 2010


I går kveld hadde vi middagsgjester. På menyen sto en helt ny thairett og rååååsa cookies med is....

Til min store glede fant jeg en amerikansk nettside med de herligste oppskrifter i går. (hvis du er bakeinteressert så ligger det link på høyre kolonne under "ta en tur innom...") Litt utfordring er det selvfølgelig å bake etter amerikansk oppskrift. Litt andre måleenheter og masse rare ingredienser som vi ikke har i Norge. Hurra for Google sier jeg bare.... I Amerika brukes noe som heter Baking Soda. (som visstnok ikke er det samme som bakepulver) Fant ingen erstatning for det, så mine cookies er laget kun med bakepulver. Har noen tips om hva man kan erstatte det med så rop ut!! I Amerika er det også så mange herlige kjekser, bakemixer og all mulig søtt snadder som jeg kunne ønske var å finne i hyllene her...

Jeg insisterte (til min manns fortvilelse...som elsker thaibiffen) på å prøve meg på en ny thai-rett i går. Det ble nydelige kyllingspyd, marinert i hvitløk, ingefær, lime og chilli. Sååå godt at jeg tror det er min nye thai-favoritt. Mulig det blir en liten interesse-konflikt her i huset....




Jeg skar opp kylling i terninger som jeg la i en marinade. (bør ligge i ca. 3 timer) Marinaden består av saften fra 2 små lime, 1 hakket rød chilli, hakket ingefær (bit på ca. 2,5 cm) og 2 fed hvitløk. Sett kyllingbitene på et spyd (bør være våte, så de ikke tar fyr....) og grill de i stekeovnen. Snu de underveis. På slutten satte jeg de helt øverst i ovnen så de fikk skikkelig grillskorpe.

Til spydene woket jeg grønnsaker (aubergine, squash, løk, paprika, hvitløk og sopp). Når de var ferdig woket (måtte ta det i flere omganger) rørte jeg inn rød Curry Paste - !HOT HOT! Tilsatte litt vann også, for å få en slags kraft.

Serveres med ris for de som ønsker det... + et dryss koriander over kyllingspydene til slutt.




Har aldri laget cookies med så fast deig før... men så har jeg aldri fått så flott form på de ferdige kakene før heller! Veldig lite væske gjør deigen hard og man kan trille kuler.

Her er oppskriften:

1 1/3 cup all purpose flour, spooned into measuring cup & leveled
1 teaspoon baking powder
1 teaspoon baking soda (dette droppet jeg, da jeg ikke fant noen erstatning...)
1/4 teaspoon salt
1 cup cooking oats
3/4 cup m&ms (plukket ut rosa non-stop og smarties jeg da... hi, hi)
3/4 cup semi-sweet chocolate chips (brukte freias sjokoladelinser)
1/2 cup brown sugar, packed
1/2 cup white sugar
1/3 – 1/2 cup chopped pecans

Stir all the dry ingredients in a large mixing bowl.

Bland sammen 1 egg og ca 150 gr margarin (smeltes litt(!) i mikro´n så det blir bløtt). Dette blandes sammen med det tørre.

Stekes på 175 grader i ca 10-15 minutter

Utrolig enkelt og raskt å lage!!! Også ble de super-gode (ja, jeg bare måtte smake en bit...)


Frister ikke dette kanskje?



Dette ble servert til dessert her i går. Vaniljeis med rosa cookies! (ja, jeg klarte faktisk å motstå... nettopp fordi jeg hadde sneket meg til en smak når de var nystekte...)

Nå er gutta på skitur mens jeg koser meg hjemme med Lotte. Nystekte ostehorn venter på ski-gutta når de kommer hjem!

God søndag alle sammen

Photobucket

24 kommentarer:

  1. Åååå Beate, snakk om å dele godbiter på en søndag!;)
    Thai er og bli min absolutte favoritt når det kommer til mat... Kokosmelk, ingefær, og ikke minst koriander! Den er skikkelig undervurdert!
    Takk for at du deler oppskriftene:)
    Cookiesene så herlig gode ut, men de må jeg nok stå over, da jeg er har blitt litt streng med meg selv når det kommer til mat om dagen;)

    Takk for koselig hilsen hos meg også:) Kyllingen smakte himmelsk, og ble den mest saftige jeg har laget så langt!
    Ser forresten at du er fra Telemark?? Begge mine foreldre er derfra, så føler at jeg er litt derfra jeg osgå:) Selv om jeg ikke er født der da...

    Kos dere med cookies dere som kan, og nyt søndagen!

    Klem Kjersti

    SvarSlett
  2. Spennende cookies! FLOTTE og inspirerende bilder også, veldig lekre ble de, mot kvit bakgrunn.

    SvarSlett
  3. Heisann, jeg har alltid trodd at bakingsoda var natron, mens bakingpower er bakepulver. Er usikker på om det er rett, men det er ihvertfall det jeg gjør når jeg baker etter amerikanske oppskrifter.
    Ser veldig deilig ut alt du har laget :)

    Ha en fin søndag
    MVH Monica

    SvarSlett
  4. VIlle også bare si at baking soda er natron, men det virker som det funket greit med bare bakepulver også.. Ser utrolig godt ut!!!! Middagen også virket perfekt god! hva brukte du for cooking oats? Menes det de halvkokte havregrynene?

    *Ha en fin søndag:-)*

    SvarSlett
  5. Tusen takk for vibbene, nå er vi alle friske igjen...Også så god mat du lager. Får helt vann i munn her jeg sitter...
    Ha en strålende søndag og hils resten av gjengen...

    SvarSlett
  6. Herlige bilder. Skikkelig fristende :0) Spesielt cookiesene. Gla' i å bake men dette har jeg ikke prøvd. Horn lager jeg ofte derimot. Ingenting slår hjemmebakst. God Søndag ! klemmer

    SvarSlett
  7. Mmmmm, fristelser!!
    Den thai-retten gjorde meg sulten! I går laga jeg faktisk "teryaki biff" ala Grete Roede, så enkelt (!!) og så godt!! Min kjære steiler på ingefær da, så her byttes den ofte ut med chili... Hot og godt! :)

    SvarSlett
  8. Mmmmmm, dette så kjempegodt ut! Både Thai-maten og Cookisene:o))

    Nå fikk jeg skikklig lyst på kjeks og is...

    Ha en flott søndag!

    Klem Line

    SvarSlett
  9. dette så veldig godt ut da, både kakene og maten

    SvarSlett
  10. Hei.

    Så hærlig meny. Dette kunne jo vært servert på en restaurant.

    Håper dere hygget dere.

    Klem fra Mona C♥

    SvarSlett
  11. Åh himmel vad gott ni har ätit!!!
    kraam Susanne

    SvarSlett
  12. Du må jo være drømmekone/mor...:)

    SvarSlett
  13. Ja har fått den:)Har satt det i kjøkkenvinduet. Tuuuuusen takk:) Klem M

    SvarSlett
  14. Du frister og du frister! Ser knallgodt ut!
    Ha en finfin søndagskveld!
    klem, Lene

    SvarSlett
  15. Mmmm... dette både så og hørtes nyyydelig ut!! Jeg er veldig glad i thaimat! Og kylling!! Så kyllingspyd er en favoritt her i huset også:)

    Ha en fortsatt fin søndagskveld!!!

    Klem
    Anette;)

    SvarSlett
  16. - tenker skigutta ble fornøyde når de kom hjem til ferskt bakverk! Det ble ikke noe middagsbesøk på mine venner denne helga, men mange av de andre tingene på lista fikk jeg faktisk gjort...! Så får vi være sosiale en annen helg.

    SvarSlett
  17. ååå her ruller den ene fristelsen etter den andre nedover på siden! Hjelpe meg så flink du er:))

    Høres ut som dere har kost dere i helgen med god mat! Ønsker deg en fin ny uke, klem fra meg

    SvarSlett
  18. Dette såg veldig godt ut..og sunt:)
    Liker Thaimat kjempegodt, og er glad i kylling:)
    Ha en fin start på uken!
    Klem Anita

    SvarSlett
  19. Heisan!
    Så godt det så ut, både småkakene og middagene, takk for masse gode tips! Du høres ut som rene gourmetkokken, imponert! Hørtes ut som spennende smaker, tror det må prøves! Ønsker deg ei flott uke! : )

    - Hilde

    SvarSlett
  20. Looks delicious!
    Thanks for stopping by my blog, yours is sooo pretty!
    Hope you had a lovely weekend!
    Federica
    xoxo

    SvarSlett
  21. ohhh guuu så gott allt lät och så himlans vackera kakor!!!
    må väl beate! varmkram lotten

    SvarSlett
  22. Monica: ja, det kan godt være at baking soda er det samme som natron... av en eller annen grunn har jeg trodd at natron må brukes sammen med kefir for å "virke"...

    I drømmeslottet: jeg brukte de fra Bjørns som heter store havregryn....

    SvarSlett
  23. Det ser väldigt gott ut det där.;-) kram Stina

    SvarSlett
  24. Hei!

    Jeg er også en reser på amerikanske oppskrifter, og her forleden oppdaget jeg at flere matmarebutikker har tatt inn nettopp "Baking Soda" i vareutvalget sitt. Ultra er en av dem

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad hvis du legger igjen en liten hilsen. Hvis du ikke har blogg selv kan du huke av for anonym i boksen under her...