beatehemsborg

tirsdag 31. mars 2015

barndomsminne...



Et av mine beste barndomsminner er kveldsmat hos mormor og bestefar...




Der var det alltid hjemmebakt brød... 
og det var rundt slik at skivene ble lange.
Verdens beste mimmi-brød!



Det er ikke mulig å gjenskape det brødet som mormor bakte!
Men i dag har jeg prøvd... Brødet ble rundt, skivene ble 
lange og smaken ble slettes ikke så verst!

Oppskriften?
Ja, deigen ble jo litt på slump. Men her er i alle fall ingrediensene:

3 dl melk + 7 dl vann (varmes)
1 pk tørrgjær
hvetemel
havregryn
fullkorn hvetemel
sammalt hvete (grovmalt)
en klype sukker
en klype salt
ca 80 gram margarin (som tilsettes i små biter mot slutten av eltingen)

Eltes til deigen slipper bollen

Heves i ca en time, del deigen i 4 og bak ut som stoore boller.
Etterheves i 1/2 - 1 time og stekes på 200 grader i ca 45 min.
(jeg stekte to av gangen)



3 kommentarer:

  1. Så herlig! Jeg har også gode minner fra kveldsmat hos mormor og morfar. Rykende ferskt, hjemmelaget brød med smør og sirup, og et glass iskald melk. Namnam :) Hilsen Anette :)

    www.anettesbokboble.com

    SvarSlett
  2. I certainly agree to some points that you have discussed on this post. I appreciate that you have shared some reliable tips on this review.

    SvarSlett
  3. Hey keep posting such good and meaningful articles.

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad hvis du legger igjen en liten hilsen. Hvis du ikke har blogg selv kan du huke av for anonym i boksen under her...