beatehemsborg

lørdag 18. juli 2015

hvitløksbaguetter...




I dag har jeg prøvd meg på hvitløksbrød/baguetter. 
De ble så gode at jeg vil dele oppskrift :)



Du trenger:
2 dl lunket melk
3 dl lunket vann 
5-6 terninger med marinert fetaost (moses med skje)
2 ss olje fra fetaostglasset
En klype salt
Litt sukker

1 pk tørrgjør
Tipo 0 (pizzamel) ev. vanlig hvetemel

50 gr margarin i terninger tilsettes mot slutten av eltingen
Bland i mel til passe konsistens på deigen.
(jeg kjenner på deigen underveis, og når jeg kan ta på den uten at
den sitter fast i fingrene mine er den ferdig)

Lag små groper i deigen og hell over litt olje
fra fetaostglasset. Dryss litt mel over og dekk til
med håndkle. Heves i ca 1 time.


Hvitløkssmør:
100 gr. smør/margarin
2 fedd hvitløk
Havsalt
Litt raspet parmesanost
ca 6 hakka basilikumblader




Del deigen i 4. Trykk ut/kjevle ut 4 rektangel og smør på 2 ss hvitløkssmør
på hver. Rull sammen til 4 pølser og vri litt på dem før de legges på brettet. 
Etterheves i 45-60 minutter

Stekes på 200 grader i ca 25 minutter.



3 kommentarer:

Jeg blir veldig glad hvis du legger igjen en liten hilsen. Hvis du ikke har blogg selv kan du huke av for anonym i boksen under her...