beatehemsborg

søndag 19. februar 2017

Beate + Doffen = Dreamteam

Ja, så fikk jeg dilla på surdeig da...

Etter flere uker med mislykkede deiger og surdeig-startere i søpla
var jeg på nippet til å gi meg. En liten kommentar fra Loppa
en dag jeg sto frustrert på kjøkkenet fikk meg til å prøve en 
gang til... "Du er ingen mamma som gir opp" ❣
Og jammen fikk jeg det til! 

Fra å kalle starteren Vriompeisen ble den omdøpt til Doffen.
Doffen leverer og vi er blitt Dreamteam!

Nå tenkte jeg å vise fremgangsmåten på eltefritt surdeigsbrød
stekt i jerngryte. Det har blitt en stor hit i heimen, og det er lite 
jobb med det selv om det krever litt planlegging.

I dette trinn-for-trinn-eksempelet starter jeg bakingen lørdags morgen, 
og det blir klart til søndags-lunsjen...

Da kjør vi! 


Dette trenger du:
4 dl kaldt vann
Surdeig-starter
1 ss honning
380 gram hvetemel
65 gram lettkokte havregryn
140 gram fibra 
1 klype (maldon) salt

1 jerngryte med lokk
(jeg bruker gryte som er 22 cm i diameter)




1. Lørdag morgen: 
Surdeig-starteren mates med vann og mel (økologisk). 
Dette er for å gjøre den skikkelig aktiv og pigg og klar for baking. 
Dette får stå noen timer (3-4 timer) før det er klart til baking.

(Det finnes masse oppskrifter på surdeig-starter på nett. 
Jeg har brukt Gry Hammer sin fremgangsmåte, 
men startet med økologisk grovmalt 
rug og konverterte til økologisk hvetemel på dag 4)




2. Lørdag formiddag: 
Surdeigen er bakeklar. Det kan jeg se ved at den består flyte-testen...

4 dl kaldt vann helles i en bakebolle.
Tilsett 3-4 ss surdeig og 1 ss honning



3. Lørdag formiddag: 
Tilsett mel og salt.
Ca. 380 gram tipo mel (ekstra fint hvetemel) eller vanlig hvetemel
65 gram lettkokte havregryn
140 gram fibra mel
1 klype salt




4. Lørdag formiddag: 
Bland sammen med en slikkepott. Deigen blir fast, men pittelitt klissete.




5. Lørdag formiddag: 
Dekk bakebollen til med plast og sett et sted hvor det ikke er for varmt.
Jeg setter den i vinduskarmen på kjøkkenet. 

6. Lørdag kveld: 
Bruk en slikkepott og brett deigen (hent deigen inn mot midten) 
noen ganger mens den ligger i bakebollen. Dekk til med plast igjen.
La heve til neste dag.




7. Søndag formiddag: 
Deigen har hevet til ca dobbel størrelse 
og den er full av små luftbobler.

Gjenta brette-prosessen mens den fortsatt er oppi bakebollen.
Dekk til med plast igjen.

Sett gryta med lokk i ovnen på 300 grader i 30 minutter.

Sett ned varmen til 250 grader og ta ut gryta. 
Dryss pittelitt mel i bunnen av gryta og hvelv deigen oppi.

Lag noen snitt i deigen med en skarp kniv.

Stek med lokk i 40 minutter.

Stek videre uten lokk i 10 minutter.

Ta ut brødet og avkjøl på rist.





Det er lurt å la brødet hvile i en time før du skjærer i det.



Så er brødet klart til søndags-lunsjen!

Brødet holder seg godt, og bør oppbevares innpakket i et kjøkkenhåndkle.












1 kommentar:

  1. Jeg har også dilla på surdeig for tida, men har ikke kommet så langt at den har fått navn :) men vi har ett nært og godt forhold. Har tenkt å prøve meg på eltefritt, fikk inspirasjon nå!

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad hvis du legger igjen en liten hilsen. Hvis du ikke har blogg selv kan du huke av for anonym i boksen under her...