beatehemsborg

søndag 18. oktober 2009

.:Bakedag og muffinsformene som forsvant:.


I dag har vi hatt bakedag. Kasper bestilte "Kaspers spesial-muffins" med blå glasur. Samme som han hadde i bursdagen sin. Disse lages i store muffinsformer og jeg tar av formene før jeg tar på glasuren slik at det renner litt ned på sidene. Strøet oppå er kjøpt i Tyskland og er den skjønneste kakepynten jeg kan tenke meg. Små prikker i ulike farger. Nå er desverre boksen snart tom...



Noen ganger er det litt tøft å bake masse godt når jeg ikke spiser det selv... Men jeg er fast bestemt på at det ikke skal gå utover barn og mann at jeg lever på lav-karbo. Egentlig er det vel ikke kakene jeg savner mest, men det å ta seg en blings med godt pålegg. I dag kom jeg over en oppskrift brød/lapper på lavkarbo.no



De er laget på egg, bakepulver og philadelfia-ost. Høres merkelig ut men de ble faktisk gode. Jeg vispet sammen 3 eggehvitter og 1/8 ts bakepulver til det ble stivt. Så vispet jeg eggeplommene og osten. Tilslutt blandet jeg eggeplomme-ostemassen forsiktig inn i eggehvitten. Så la jeg røra på et bakepapir. Det ble 8 stk på str. med et hamburgerbrød. Stekte de på 150 grader, midt i ovnen i 20 min.

Da ble det skikkelig frokost på mor vet du!



Disse fine muffinsformene hentet jeg på posten i går. Det er Greengate-former fra New England Style. (som feirer sin ett-års dag disse dager, med fri frakt hele oktober) De er super-søte og måtte selvfølgelig prøves i dag. Planen var å lage kanelsnurrer. Da kjevler jeg degen ut som en stor pizza-deig og smører smør, kanel og sukker på. Så ruller jeg den sammen og skjærer skiver som jeg legger i muffinsformene. Oppskriften er den samme som jeg bruker til disse bollene.

Men, ops....................................





............. og snurren vokste veeeeeldig!!! En ut av formen opplevelse kan man si...


Men de er der altså. Nydelige former i rødt og grønt med Paisley-mønster. Du må bare kikke litt ekstra godt etter...

God søndag til dere alle!


Photobucket

16 kommentarer:

  1. Her var det jammen mye spennende bakverk, du er skikkelig flink.

    SvarSlett
  2. Drømmebilder, som alltid :) De lappene hørtes skikkelig gode ut! De må jeg jo bare prøve. Takk for oppskriften :)

    Søndag er perfekt bakedag. Ha en fortsatt herlig dag :) Klem

    SvarSlett
  3. Så mye godt du har bakt! Og muffinsformene var skikkelig søte. Smart å legge de på det glasset, så kan de jo pynte fint opp når de ikke er i bruk. Har linka til deg, flott blogg du har. :)

    SvarSlett
  4. Hahaha:) "En ut av formen opplevelse..." Herlig! SÅ flink du er!! Virkelig! Som baker og står på og i tillegg klarer å holde deg unna! Den skal du ha altså:) Fikk veldig lyst til å prøve lappe-oppskriften din! Hadde aldri i verden trodd at de ingrdiensene sammen kunne blitt noe sånn... noe i det hele tatt faktisk! Haha:)Spennende!!

    Klem Lycheli

    SvarSlett
  5. All ære til deg for at du klarer å holde deg borte fra disse godsakene!!

    Og lykke til med lavkarbo- her har jeg gjort det samme og mange av oppskriftene er så gode at vi har dem av og til til middag ennå :-)

    Ha en flott kveld..

    klem

    SvarSlett
  6. HE HE morsomt ;o)
    Jeg trodde jeg var i bakehumør i dag jeg også, helt til jeg sto opp og fant timerinnstilte brødbakemaskinbrødet som en klomp i maskina...
    Er ikke helt venn med den maskina for tia...

    men det ble en morsom frokost, for klompen var jo gjennomstekt fordi om det absolutt ikke lignet på ett brød ;o)

    SvarSlett
  7. Visst är de fina de där formarna från Green gate.
    Kram Lotta

    SvarSlett
  8. Åhh, så koselig med bake dag da. Kan tenke meg at Kasper synes det er stas. Flotte muffinsformer du har fått deg. Hadde vært gjerrig på de jeg, tror jeg.
    Ha en finfin og kreativ dag...'
    Gleder meg til lørdagen.
    Klemz sissel.

    SvarSlett
  9. Kjempegodt med hjemmebakst!!
    Muffinsformene var jo veldig søte da......jeg har noen med stråmønster som jeg er veldig gnien på:o)

    ha en fin uke:o)

    SvarSlett
  10. Å så deilig med bakeverk, så deilig ut :)
    Nydelige former fra Green Gate også! Ønsker deg en fin mandag og en fin uke
    Klem Janne Merethe

    SvarSlett
  11. Synd at det er vanskelig å få tak i gode, søte store bringebær hele året :)
    Bollene og muffinsene så kjempegode ut!! Jeg er så glad i gjærbakst, men må bare holde meg borte fra det fordi magen ikke tåler det.
    De lappene dine så jo fristende ut, lykke til videre med lavkarbodietten!
    Klem fra Kjersti

    SvarSlett
  12. synes du er skikkelig flink jeg!! Muffinsene og det brødet der så bare nydelig ut!!!

    ønsker deg en super fin dag

    klem Lillan

    SvarSlett
  13. Hei! For en koselig blogg du har! *legger meg til som følger*
    Og de lappene dine skal jeg prøve meg på, kanskje allerede i dag? Noterer alt jeg trenger på handlelisten i alle fall. Prøver selv å holde meg til lav-karbo, men det har sklidd litt ut i det siste... Men kanskje jeg kommer meg tilbake på den smale sti med de her? _litt_ lei knekkebrød kan du si... ;)

    Ha en fin dag, og uke! Klem fra Idun

    SvarSlett
  14. Hei Beate!
    Så fantastisk flott blogg du har!
    Her ble jeg sittende og drømme meg bort..
    Døren på veggen var bare NYDELIG!

    Ha en herlig mandag :)

    Klem fra
    Laila Johanne

    SvarSlett
  15. Hejsan svejsan! Så fint att formarna kom fram och att du redan använt dem!! :-) Kram alexandra

    SvarSlett
  16. Tusen takk for oppskriften på lappene.
    De ble gode!
    Klem fra Lisbeth

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad hvis du legger igjen en liten hilsen. Hvis du ikke har blogg selv kan du huke av for anonym i boksen under her...