beatehemsborg

mandag 2. november 2009

.:Et lite tips:.


Jeg kan vel ikke skryte på meg at jeg har pusset noe særlig sølv i mitt liv... Tja, når jeg tenker etter så har vel ikke JEG noe sølv heller... Det er min fornuftige mann som har fått sølvbestikk til bursdager og jul oppgjennom. Jeg gadd da ikke spare på sølv jeg... Ja, nå kan jeg angre. Etter å ha sett så mye fint sølvbestikk rundt i bloggene må jeg jo innrømme at jeg stadig har vært og kikket litt på vårt (ja for når man gifter seg med en mann med sølv, så gifter man seg egentlig litt med sølvet også...)...for så å lukke skuffen igjen.



Så kom jeg på et tips jeg har fått fra en kollega ang. sølv. Av en eller annen grunn har jeg ikke prøvd dette på annet enn sølvsmykker før nå. Det er jo sååå enkelt at til og med jeg får det til - og det uten gnikk og gnukk.



Jeg dekket en form med aluminiumsfolie i bunnen og helte kokende vann oppi. Så strødde jeg et lag med salt oppi hele formen. Bestikket la jeg utover og lot det ligge i noen minutter. Skyll i lunket vann, tørk og vips: SKINNENDE RENT! Det er jo nesten for godt til å være sant.

Nå kan vi ta i bruk de søte barnebestikkene og resten av sølvbestikket vårt. Jeg har hørt at man trygt kan vaske sølv i oppvaskmaskinen bare man ikke plasserer det ved siden av stålbestikk... Gamle kniver bør man visstnok være litt forsiktige med for de er limt i skaftet.

Så finn frem sølvet og tryll det rent på 1-2-3!



Photobucket

18 kommentarer:

  1. Tack för tipset! Det ska provas snart! Jag önskade mig silver och gifte mig med en man som gjort så vi har en del! Provar att vara duktig på att använda det också! :-)Ha en fin dag! kram alexandra

    SvarSlett
  2. Hei Beate,

    Jag fick silver upp genom årena av mormor, tillsammans med en "finservis" av tante. Hatade de presenterna när jag var barn, men sätter stor pris på de nu. :)

    Har du ätit ägg med silversked förresten? Gör inte det, det blir nån reaktion så smakar det helt..pjyyiyy

    Klem Emma

    SvarSlett
  3. Dette har jeg også prøvd, det er jo nesten for godt til å være sant ;o)

    Kan vel ikke skryte på oss allverden med sølv her heller,men er desto stoltere av det vi har.

    Ha en flott ny uke i November ;)

    SvarSlett
  4. Så flotte bilder du har da...og et kjempegodt tips..Tusen takk ...

    SvarSlett
  5. Virkelig?? :o Takk for tipset, det skal jeg sende videre til mamma! :)

    SvarSlett
  6. Oi, dette tipset har jeg ikke hørt før! Fikk et tips om at bakepulver skulle gjøre susen....

    takk for at du deler! :)

    SvarSlett
  7. Jeg prøvde det en gang, men jeg fikk det ikke til... Sikkert litt for lite salt i.

    Jeg har mye sølv, så jeg skal garantert prøve igjen. Når det gjelder oppvaskmaskin og sølvtøy, så har jeg det inni maskinen. Det blir litt matt av vasken, så det er lurt å tørke/ gnikke over sølvet etter vask.

    ha en fin dag

    SvarSlett
  8. Takk for godt tips, jeg gnukker og gnir og gruer meg alltid til den jobben så dette trikset skal jeg prøve!
    Kjersti

    SvarSlett
  9. Bra tips! Det skal jeg prøve! Ikke de store sølvmengdene her, men noe er det jo:)
    Ha en fin ettermiddag!
    Klem, Lene

    SvarSlett
  10. Takk for tipset! jeg liker å bruke sølvet mitt, men så snart det blir sort, har det lett for å bli liggende... jeg vasker det i oppvaskmaskina, og det går veldig fint.
    ha en fin kveld!
    madeleine

    SvarSlett
  11. Takk for koselig kommentar og et supert tips! Nå skal sølvtøyet mitt bli rent også, etter å ha ligget i skuffen i over et år!! Ha en fin kveld videre! Klem AK;)

    SvarSlett
  12. Takk for koselig hilsen hos meg.
    Tipset med sølvtøyet hørtes jo bare knallbra ut. Det må jeg prøve. Bildene du viser var kjempefine!

    Klem fra Maia

    SvarSlett
  13. Tusen takk for tipset! Det skal prøves ut, giftet meg med en mann med sølv jeg også ;-)

    SvarSlett
  14. Hei på deg...

    Hørtes ut som en god ide, lurt å prøve noe sånt før julepussen starter! Takk for tipset:)

    SvarSlett
  15. Det tipset er velprøvd her i huset, og det funker!! Jeg kunne nok aldri hatt sølv hvis jeg måtte pusse og gni på det til stadighet:)

    Ha en fin kveld:)
    Klem Linda

    SvarSlett
  16. Hahahaha!!!! Dette var gull! Eller sølv selvsagt. ;P Glimrende - bilder kommer i morgen. STOR forskjell!

    Takk for tipset! :D

    SvarSlett
  17. For et flott tips! det skal prøves!! Har en kanne jeg blandt annet skulle gnikket og gnidd en hel del på... kanskje det funker på den og:)

    SvarSlett
  18. Hej Beate!
    Tusen tack för ett toppen tips!!!
    kram Susanne

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad hvis du legger igjen en liten hilsen. Hvis du ikke har blogg selv kan du huke av for anonym i boksen under her...