beatehemsborg

mandag 19. oktober 2009

.:Tusner på tusner...:.


Har kikket litt på bilder på pc´n min i dag. Og hjelpes meg...etter at jeg begynte å interiørblogge har jeg tusenvis av bilder av diverse ting i hjemmet mitt. Jeg har et speilreflekskamera, men jeg vil ikke akkurat si at jeg er noen spesielt stø fotograf.... Jeg tar jo utrolig mange bilder av ett motiv og håper at ett av de kan brukes. Synes det er skikkelig vanskelig å ta gode innebilder. Disse skålene fra Kitchen for eksempel. De har nettopp flyttet inn på kjøkkenet og de må jo selvfølgelig foreviges på bloggen (etter å ha blitt knipset 7 ganger). En blir liksom litt tussete... Det ender med at jeg lister meg rundt med kamera så ikke mannen skal se meg.




Fikk en liten a-ha opplevelse for litt siden når Kasper spurte meg: "mamma, hvorfor tar du bestandig bilde av maten vi skal spise?". Nå tar jeg ikke BESTANDIG bilde av maten vi skal spise, men noen ganger har jeg lyst til å dele oppskrifter og da er det gøy å ha bilde også. Litt flaut når gjengen kommer inn på kjøkkenet, alt står klart på bordet, de er i ferd med å sette seg ned... NEI, eh, det er ikke helt klart ennå. Jeg har jo ikke sagt vær så god å sitt jeg, jeg har ikke sagt at noen kan komme inn på kjøkkenet engang jeg... Familien får pent gå å sette seg i stua...mens jeg knipser bilder (i stillhet) på kjøkkenet. Etter 15 bilder av nøyaktig samme ting: "Vær så god, nå er det middag" Jeg er visst en skrulle jeg, og det verste er jo at mannen sitter på jobb og leser denne bloggen. Ja, kona di er gal! Men det er jo dere, min skjønne familie, jeg lager mat og dekker koselige bord for!!!



Dette er barnas skjønne serviser. (Det star-wars serviset er vel ikke akkurat skjønt... men det skjønne er at Kasper har kjøpt det selv! Han så det i vinduet i et glassmagasin i Sverige og var villig til å bruke sine egne feriepenger på det!) Denne haugen med tallerkner ble nok et offer for mitt kamera. Tok sikkert 15 bilder av disse for det var litt vanskelig lys....

Tilbake til problematikken rundt innebilder. Jeg ser i ganske mange interiørblogger i løpet av dagen, og det er så utrolig mange dyktige fotografer der ute. Ikke nok med at motivene er flotte - men alle bildene i hele bloggen har lik fargenyanse. Skjønner dere? Når jeg tar bilde forskjellige steder i huset, og til forskjellige tider på døgnet får jeg en haug med bilder som ser heeeelt forskjellige ut fargemessig. Hvordan får folk til dette da? Har de ekstra utstyr hvermannsen bare kan drømme om, har de gjort en bra redigeringsjobb eller er de rett og slett bare drit-gode med kamera??? Jeg har Photoshop og leker stadig litt med det. Men jeg aner jo ikke hva jeg driver med. I dag fant jeg en ny farge-justerings-dingse-greie. Ved på bruke denne fikk jeg gjort bildene mine lysere. På bildene i dette innlegget har jeg brukt den effekten. Men det ser jo ikke bra ut. Det blir jo liksom blast og visket ut...

Nå får jeg liste meg ut av blogglandia... jeg har en enorm rydde/slettejobb foran meg. Tusner på tusner (jeg sier det på LilleLørdags sørlandsdialekt...) av bilder må bort, sånn at det blir plass til et par nye interiørbilder... og selvfølgelig noen av ungene også...

p.s tips til "hvordan ta gode innebilder" mottas med takk!
Photobucket
- også kalt den gale dama med kamera...

12 kommentarer:

  1. Hej Beate! Tusen tack för tips. jag var inne och såg på dina bilder och det såg fint ut! Du har helt rätt i att man inte bara kan börja sätta upp lite planlöst... Får väl se när jag får till min vägg.

    När det gäller fotograferandet känner jag mig väldigt träffad av din beskrivning! :-) tar också gärna emot bra fototips om du får några. Ha en fin kväll! kram alexandra

    SvarSlett
  2. Haha, artig å lese - er så med på det du skriver! Jeg har et eget album i iPhoto med navnet "blogg" og det er fylt til randen av "spesielle" motiv. Hvorfor har jeg tyve bilder av ei parfymeflaske? Og et eggeglass?

    Men du; jeg synes jo du tar så flotte bilder! Elsker fargene i bildene dine og har alltid syntes du er en av de bloggerne som har så perfekte farger og sånt. Skjønner hva du mener med at visse har èn og samme nyanse, det har jeg også lurt litt på hvordan de klarer. Innefotografering er vanskelig, og spesielt når man skal ta bilde av ting. Aner ikke hvordan de gjør det. Men nå synes jeg som sagt du er en av de flinke :) Ta det til deg! Og ha en fortsatt fin dag. Klem

    SvarSlett
  3. Jeg kjenner meg godt igjen når det gjelder dette med fotograferingen og antall bilder. Jeg har titalls av bilder fra samme objekt - det hender jeg kan bli i overkant nøyaktig når jeg først holder på! Liker bloggen og bidene dine godt som de er! Ha en fin mandag :-) klem Vibeke

    SvarSlett
  4. heisann du jeg vet ikke hvordan det er å feste på panel de oppskriftene.

    Men jeg vet det at hvis det ikke er helt glatte flater så kan man ta hårføneren og varme tapen sånn at den fester seg til litt mer rue overflater.

    men går jo an å lime den på et lerret da ;)

    Klem:)

    SvarSlett
  5. Fant ut jeg tror ikek jeg har vært her før jeg :) Fin blogg !!
    '
    La meg til som følger jeg :))

    SvarSlett
  6. Hehe.. jeg har alltid tenkt at dine bilder er så fine jeg- flotte farger og god stemning... syns ikke du skal forandre på det :-)

    Men hvis du vil ha et spesielt lys i alle bildene dine finnes det et fantastisk program som heter Photoshop ;-)

    Klem fra meg

    SvarSlett
  7. Hahaha:) Morsomt og interessant lesing som alltid! Kjenner meg godt igjen! Selv lysner jeg bildene mine og øker kontrasten litt om det trengs, da blir de ikke så blasse. Noen ganger ender jeg opp med et mindre godt utvalg av bilder (eh - noen ganger!?!?) og da gir jeg faktisk litt blaffen så lenge de passer "historien" - kanskje mer nøye på interiør og detaljebilder enn noe annet. Selv tror jeg ikke jeg er tålmodig nok hverken til å lære SKIKKELIG alle funksjoner i photoshop og enda mindre til å bruke det jevnlig når jeg blogger - må da ta veldig lang tid? Har aldri tenkt negativt over dine bilder, så du er sikkert mer kritisk til eget verk enn andre ;) Liker bloggen og bildene dine kjempegodt jeg!

    Klem Lycheli

    SvarSlett
  8. Kusina mi skryter alltid av at jeg har så mye fine bilder, men det må jo være ett blinkskudd mellom tyve bilder sier jeg. ;)

    Er nok ikke mye av samme farge her, av den grunn at jeg sjelden tar bilder på samme tid av døgnet. Kanskje noen er flinkere til å ta bilder på samme tid, eller at de gjør som Emmeline har innrømmet å gjøre noen ganger; tar bilder av masse i huset på en gang, for å ha til senere innlegg....?

    Jeg skulle lage reisebrev fra København, tipper reisefellen var litt lei kameraet mitt da hun kom hjem. ;P

    Ha en god kveld!

    PS: Jeg kan gjerne kjøpe noe Bruka for deg her i byen og sende deg om du vil. De blir jo litt dyrere med porto, men jeg vet ikke om noen som har de i nettbutikk. :( (Om butikken her i byen har det du er på jakt etter selvsagt ;) )

    SvarSlett
  9. Hei Beate.
    Det er nok mange som kjenner seg igjen av oss interiørbloggere i beskrivelsen din:-) Vi er nok litt tussete, tror jeg:-)
    Er ingen dreven fotograf, men syns du tar veldig flotte bilder!
    Klem Ingrid

    SvarSlett
  10. Hei gale dame med kamera! Haha. Jeg flirer av deg. Gøy innlegg fra en flink blogger. Jeg gleder meg til å følge deg videre.
    Ha en flott kveld! Klem fra Anine

    SvarSlett
  11. Noe av det første jeg la merke til da jeg begynte å lese bloggen din var de fine bildene! Det er helt sant!! Ellers måtte jeg le da jeg las det du skrev, for jeg også lister meg rundt av og til, uten at mannen ser det og knipser i vei.... Han tror at jeg har blitt helt gal.... Men da er vi fler som strir med det samme,- også å få fine bilder!

    Klem Kari i Bolettes hus

    SvarSlett
  12. Hei Beate!
    For en utrolig flott blogg du har! Har ikke vært her før, men legger meg ti som følger med en gang. Du har veldig lik stil som meg! Liker akkurat det samme som deg, bare at jeg ikke får alt til å passe inn i dette funkishuset vårt. Jeg flyttet inn hit etter at samboeren min hadde bodd her et par år, og da ble det liksom ikke så nostalgisk her i utgangspunktet... Men når drømmehuset dukker opp;)! Elsker hvitt, gamle innslag og Green Gate. Og på toppen av alt: jo, jeg har bestilt zinkhus jeg også, men vi har nøyaktig samme hvitmalt stuebord!!! Se på blogginnlegget mitt fra 11.november. Hihi morsomt!
    Ellers synes jeg du er veldig flink til å ta bilder. Vanskelig med innebilder. De har nok store blitzer de som tar for bladene. Kan PhotoShop ganske bra, så kan gi deg noen tips om du trenger. Ikke det at mine bilder alltid blir lyse da...

    Ha en god natt:o)

    Klem Marianne

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad hvis du legger igjen en liten hilsen. Hvis du ikke har blogg selv kan du huke av for anonym i boksen under her...