beatehemsborg

søndag 10. januar 2016

søndag | frokost-lunsj



Nystekte rundstykker til frokost... og lunsj!
..



Skikkelig søndags-luksus...



Lunsjen ble hakket mer fancy med litt 
ekstra godt pålegg og tilbehør:

Eltefrie, langtidshevet rundstykker

Pesto
Rå løk
Helgeroa Salami
Brie
Tomat
Purre 
Fersk oregano
Pepper

Skikkelig digg!



Her er oppskriften på rundstykkene:

3 dl kaldt vann
 1 ss honning
En klype salt
1/2 ts tørrgjær
(blandes sammen)

250 gram hvetemel (jeg bruker ekstra finmalt = tipo O)
50 gram havregryn
90 gram fibra fullkornshvetemel

Blandes sammen (til en ganske klissete deig)
Bakebollen dekkes til med plastfolie og 
heves på kjøkkenbenken over natten (min. 8 timer)

Sett ovnen på 300 grader og sett inn en pizza-stein.
ev. vanlig stekebrett

Hell litt mel på benken og skrap ut deigen.
Form deigen til en pølse, pensle med vann og 
strø solsikkekjerner over.

Legg et kjøkkenhåndkle over og la etterheve i 30 min.

Etter 30 min settes ovnen ned til 250 grader.
Ta ut det varme brettet og del "pølsa" i passende biter
(ca 8 små eller 6 store)

Siden plata/brettet er varmt starter stekeprosessen 
med en gang rundstykkene blir lagt på.

Stekes i 13-15 min



2 kommentarer:

  1. Mmm, det så veldig godt ut!! :)

    SvarSlett
  2. Ser såå nyttigt och fräscht ut....perfekt efter julens alla synder hihi Kram

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad hvis du legger igjen en liten hilsen. Hvis du ikke har blogg selv kan du huke av for anonym i boksen under her...